Halvalla Espanjaan

Torstai 27.2.2020 Joensuu – Helsinki

Junalla Tikkurilaan, vaihto lähijunaan lentoasemalle, kävelylenkki bussipysäkille ja bussilla Scandic Aviacongressiin. Nopea ruokailu ja leikkihuoneessa käynti, koska aamulla kello tulisi soimaan jo varhain.

Perjantai 28.2.2020 Helsinki – Barcelona – Girona

Kaikkien ottama kuva Gironasta.

Jo neljän jälkeen olimme aamupalalla, jossa oli tarjolla kaikki muut paitsi lämpimät ruuat aikavälillä 4.00 – 6.00. Tämä riitti meille vallan mainiosti ja seuraavaksi istuimmekin bussissa matkalla lentoasemalle.  Alepasta vielä hieman evästä lennolle ja odottelemaan lennon lähtöä. Olimme ilmeisen aikaisessa, sillä klassinen Oak Barrel ei ollut vielä oviaan avannut, kun olimme jo turvatarkastuksesta tulleet läpi. Lentomatka sujui ilman suurempia kommelluksia, vaikka edessäni istunut mies kertoikin koko matkan ajan vierustovereilleen kuinka kova hän olikaan matkailemaan.

Barcelonaan saavuttiin ja juna-asemaa hieman etsittiin, mutta viimein lippuluukulta saimme tiketit suoraan Gironaan. Junan vaihto olisi edessä päärautatieasemalla, Santsilla. Katsoimme taulusta Gironaan menevän junan ja kävimme Mercadonassa hakemassa hieman syötävää, sillä ei tuntunut tarvetta ravintolaruualle. Kun junan lähtöaika koitti matkamme kuitenkin torpattiin ja yritimme saada selkoa miksi lippumme eivät kyseiseen junaan käyneet. Jono antoi painetta takaa, joten asian laita selvisi yhdellä lipputiskeistä. Meidän lippumme juna lähtisi aivan eri raiteelta ja aikaakin olisi vielä reilun tunnin verran.

Gironaan päästiin ja paikka vaikutti ensi tuntumalta oikein miellyttävältä. Kävelimme kaupungin halki majapaikkamme toimistoon, josta saimme avaimet ja hieman opastusta tästä kaupungista. Toimistosta oli vain kiven heitto vuokraamaamme asuntoon, joka olisi juuri sopiva tarkoitukseensa. Vanhan kaupungin kivitalo ja off season olivat saaneet asunnnon lämpötilan laskemaan, joten saimmekin laittaa ilmastoinnin ja patterit töihin. Illalla kävimme hiukan katselemassa lähiseutua ja syömässä autiossa ravintolassa, La Tortilla Tex-mex, jossa ruokakin oli kallista ja aika perusmättöä.

Kotikatu Gironassa

Lauantai 29.2.2020 Girona

Heräsimme virkeinä ja suuntasimme ulos toiveena löytää jotakin aamiaiseksi. Vanhassa kaupungissa pyöriminen hieman venähti ja kävimme mm. Gironan katedraalissa, joka olikin erittäin vaikuttava ilmestys. Kuvata ei toki sisällä saanut ja paikan kuvaileminen hankalaa, joten on vaikea saada paperille millaisesta rakennuksesta oikein on kyse. Yritin pikaisesti Googlella katsoa kuvia katedraalin sisältä, niitä kuitenkaan löytämättä. Joten paikan päälle täytyy ja kannattaa mennä, jos tuolla suunnalla sattuu käymään. Aamiaisen kävimme sitten kaupasta, koska oikein mikään kahvila ei ollut vielä avoinna. Puiston penkki ja sämpylä ilmakuivatulla kinkulla olikin mitä mainioin yhdistelmä, vaikka huppua saikin vetää tuulen suojaksi. Seuraavaksi otimme suunnan joen toiselle puolelle, jossa vastaan tuli kauppa, jonne oli aivan pakko päästä, lelukauppa. L.O.L.-salkku ja taikahiekkapurnukat mukanamme lähdimme Mercat del Lleó-kauppahallia kohden, josta päätimmekin ostaa lounastarvikkeita ja kokata kämpillämme, koska siihen oli nyt oiva tilaisuus. Ruoan ja levon jälkeen lähdimme iltakävelylle vanhaa kaupunkia kiertävälle muurille. Maisemat olivat olivat avarat ja kävely kapoisilla muureilla todella hieno kokemus varsinkin näin hiljaisempaan turistiaikaan. Kämpillä vielä normaalit iltatoimet ennen yöunia, sillä seuraavana päivänä matka taas jatkuisi.

Marketin ostokset, jotka nousivat arvoon myöhemmin.

Iltakävelyltä Gironan keskusta avautui koko komeudessaan.

Sunnuntai 1.3.2020 Girona – Palafrugell – Llafranc

Aamureippailuna kävelimme bussiasemalle ja ostimme liput kohti rannikkoa ja Palafrugellin kaupunkia. Matka halki maaseudun ja uudet liput käteen Palafrugellin bussiasemalta, määränpäänä Llafranc. Mapsin avulla onnistuimme hyppäämään kohtuu lähellä kohdettamme pois kyydistä. Llafranc vaikuttikin ensi silmäykseltä oikein mainiolta ja sopivan kokoiselta paikalta kolmen yön kohteeksi. Sopivan kokoinen ranta, rantabulevardi täynnä ravintolaoita ja  kaikki tarvittava kävelymatkan päässä. Asetuimme taloksi kolmen makuuhuoneen, kolmen vessan, ison keittiö-olohuoneyhdistelmän, parvekkeen ja autotallin sisältävään asuntoomme. Ehkä hieman liian hulppeaa meidän makuumme, mutta hinta-laatusuhteen kohdatessa voi välillä hieman revitellä. Koska keli antoi ensimmäistä kertaa myöten, laitoimme hieman kevyemmin päälle ja suuntasimme rantaravintolan kautta rannalle. Kohtuullisen navakka tuuli ja kylmä vesi eivät estäneet lapsia riehaantumasta merivedestä ja aaltojen kuohusta. Hampaat kalisten lähdimme kämpille lepäämään iltaa varten.

Palafrugellin bussiasema

Kun vatsamme ilmoittelivat ruoan puutteesta, lähdimme metsästämään illallispaikkaa. Tässä kohtaa alkoi paljastua mikä tulisi olemaan homman nimi pienessä ja idyllisessä merenrantakaupungissa turistisesongin ulkopuolella. Emme löytäneet yhtään auki olevaa ravintolaa! Kauppakin oli sulkenut ovensa jo aiemmin päivällä! Onneksi repuissamme oli kulkeutunut Gironan kauppahallista ostamiemme tarvikkeita, jotka tulivat todellakin tarpeeseen. Kämpillä ruokaa sitten laittaessamme sähköt katkesivat ja yksissä tuumin laitoimme spagetit hieman jo lämmenneeseen veteen. Olihan sitä jotain evästä saatava. Lähdin hetken kuluttua etsimään asunnostamme sulakekaappia, joka lopulta löytyikin alakerrasta, autotallin ja makuuhuoneen väliseltä käytävältä. Ja kas kummaa, sulake ylös ja saimme toista päivää putkeen nauttia spagetista tomaattisella kastikkeella.

Maanantai 2.3.2020 Llafranc

Kaupassa käynnin ja aamiaisen jälkeen teimme suunnitelman lähteä käymään läheisellä majakalla, kun matkaakin olisi vain reilu kilometri, jaksaisivat tytöt kävellä vallan mainiosti. Emme kuitenkaan osanneet arvata kuinka jyrkkää mäkeä tämä matka tulisi olemaan ja toki tyttöjen voimien ehtyessä heitä sai kantaakin. Perille päästyämme päädyimme pramean näköiseen hotelliin kahville ja limpparille, sillä valitettavasti jäätelöä ei ollut saatavilla. Kävimme myös tutkimassa vanhoja kiviraunioita ennen kuin huomasimme taivaan synkkenevän ja matka alaspäin olisi paras aloittaa mitä pikimmiten. Onneksi matka alas oli joutuisampi ja kerkesimme juuri kämppämme suojaan ennen taivaan repeämistä. Sateen piiskatessa ja mielen tummuessa teimme päätöksen lähteä jo seuraavana päivänä kohti Barcelonaa, vaikka kämppä olikin jo etukäteen maksettu kolmeksi yöksi. Uutta majoitusta etsiessäni kävin epäröimään olinko varannutkaan viimeiselle yölle hotellia ennen matkaamme, sillä varausvahvistusta en sähköpostista löytänyt. Illalla ohjelmassa oli kivien keräilyä rannalta ja einesaterioita kaupasta.

Terassinäkymät

Hiljainen rantabulevardi

Majakalta näkymä meidän rannallemme

Kelikin välillä suosi.

Tiistai 3.3.2020 Llafranc – Palafrugell – Barcelona

Kämppämme toimiston auetessa kymmeneltä olimme jo oven kahvassa kiinni palauttamassa avaimia. Niin innoissamme olimme lähdössä Barcelonaan. Jouduimme turvautumaan harvinaiseen taksikyytiin matkataksemme Palafrugellin bussiasemalle, josta bussi kohti ravintoloita, kahviloita ja kauppoja lähtisi. Perillä Barcelonassa lähdimme Sagrada Familian suuntaan pissihätää uhmaten. Nopea vilkaisu tätä ikuisuusprojektia ja lounaalle Mäkkiin. Joku kerjääjä kuumotteli koko ruokailun ajan ovensuussa ja saikin aikamoisen määrän ruokaa ihmisiltä heidän poistuessaan. Jotain muutakin hieman hämärää sakkia hänen luonaan kävi pyörimässä, joten jonkinlainen bisnes heillä siinä pyöri. Poliisitkin kävivät yhdessä vaiheessa häntä jututtamassa, mutta homma jatkui heidän lähdettyään. Hotel Paral-lel toimi majapaikkanamme, josta myös varaus molemmille öille löytyi, vaikka en tosiaan mitään vahvistusta toisesta löytänyt. Huone oli vallan viihtyisä ja huoneen hintaan kuului pullo viiniä ja pullo vettä. Illalla kävimme La Tasqueta de Blai-ravintolassa nauttimassa pintxoja hintaan 1€/kpl ja ne vasta maistuivatkin spagettikuurin jälkeen. Hotellilla kylpy ja unille.

Matkan paras ruoka

Keskiviikko 4.3.2020 Barcelona

Hotellin aamupala oli varsin miellyttävä kokemus. Vaikka valikoima ei ollut erityisen runsas, se oli riittävä ja laadukas sekä tarjolla oli hieman eri tuotteita kuin yleensä. Päivän ohjelmassa oli tiedemuseo CosmoCaixa, jonne matka tehtiin luonnollisesti hyödyntäen metroverkostoa ja lenkkikenkiä. Viisi kerrosta kaikkea mielenkiintoista vei aikaa hyvän tovin ja suuntasimmekin suoraan kahvilaan, joka sijaitsi museon yhteydessä. Näin jaksoimme pyörähtää vielä Arenas de Barcelona-ostoskeskuksessa leikkimässä ja syömässä jäätelöt ennen hotellille paluuta. Illallla päätimme käydä samassa ravintolassa pintxoilla, kun edellisenäkin päivänä vaikka Carrer de Blai onkin täynnä hyvin viihtyisän näköisiä istuskelupaikkoja. Kävimme myös jossain toisessa paikassa istuskelemassa ja fiilistelmässä tunnelmaa.

Kulttuuria

Kotiinpaluu ja loppumietteet

Kotimatka Norwegianin siivillä ja majoittuminen jälleen Scandic Aviacongressiin. Juna kuljetti meidät seuraavana päivänä takaisin kotiin. Matkamme ajankohta sattui juuri sopivasti ennen kuin koronavirus alkoi todella jylläämään keskisessä Euroopassa ja pääsimme ilman karanteeneja palaamaan kotiimme Joensuuhun. Reissu olikin todella onnistunut poislukien Llafrancin aavemaista ilmapiiriä. Mietimme kuitenkin reissun jälkeen onko Eurooppa jo hieman liian tuttu ja länsimainen kohde meidän makuumme. Joten mielissämme olemmekin jo matkustamassa jonnekin kauemmas ja pidemmäksi aikaa, kun siihen tilaisuus aukeaa.