Suunnitelmat ovat tehty muutettaviksi

25.-26.3.2016 Kuala Lumpur

Saapuminen Kuala Lumpuriin tuntuu jo kuin kotiin tulisi. Niin monesti olemme sinne tulleet ja sieltä jonnekin suuntaan lähteneet. Majoituimme hyväksi havaittuun Raizzy’s guesthouseen ja kävimme läpi ostoskeskuksia ja söimme hyvin. Olimme hieman laiskalla tuulella matkustamisen suhteen.

Kävimme kuitenkin varaamassa minulle ajan tatuointia varten. Joten tästä reissusta jääkin jotakin loppuelämäksi – unohtamatta kuitenkaan kaikkia niitä muistoja, joita ei voi ringgiteillä, rupioilla tai bhateilla ostaa. “Ostakaa kaupasta tavaroita.” – on jäänyt mieleeni erään vuoden Itä-Länsi-ottelusta. Tavarat ja mitäänsanomattomat tuliaiset ovat kuitenkin jossain vaiheessa roskiin heitettävää turhuutta. Muistot elävät niin kauan kunnes dementia ne mielistämme karkottaa. Hankkikaa siis muistoja. Ne ovat lopulta arvokkaampia kuin yksikään tavara.

Mato Matala vetää totisemmankin tytön suun mutruun.

27.3.2016 KL – Krabi

Lähdimme ajoissa kohti lentokenttää ja kävimme katsastamassa viime vuonna sen liepeille avatun ostoskeskuksen, Mitsui Outlet Parkin. Paikalle pääsee lentokentältä ilmaisella bussilla 10-20 minuutissa terminaalista riippuen. Paikka oli varsin miellyttävä ja sopivan kompakti. Ihmisiäkin oli murto-osa verrattuna edellisen päivän Midvalley Mall’iin, jossa kyllä vauvamessut voivat olla osatekijä ihmispaljouteen. Parin viikon päästä käymme hakemassa reppuihimme MOP:sta myös näitä edellämainittuja tavaroita. Ovathan ne kuitenkin melko välttämättömiä ja tuovat jopa hetkeksi hyvän mielen, kuten tekee warungissa tai foodcourtissa nautittu ateriakin. Hyvin unohtuvaisia tosin molemmat.

Koska olimme viimeisellä kahden viikon lomalla Astan mukaan ja menisimme sitä harvinaista helppoa reittiä kaiken säätämisen suhteen, varasimme lentokentältä seuraavalle päivälle lautan Koh Lantalle ja majoituksen Krabi Townista yhdeksi yöksi. Kun bussi jätti meidät Krabi Towniin, tuli bussiaseman nainen kyselemään missä yöpaikkamme sijaitsi. Kerrottuamme yöpaikan nimen hän käskisin meidät tiskille ja kohta oli avain kädessä huoneeseemme. Huone sijaitsi siis tämän matkatoimisto-bussiaseman alakerrassa. Huone itsessään ihan passeli yhden yön nukkumiseen. Muuten ympäristö ei ollut kovinkaan viehättävä ja samaan rahaan olisi saanut varmaan lähistön guesthouseista jotakin muuta.

28.3.2016 Krabi – Koh Lanta

Olimme illalla nähneet yhden ruokapaikan, josta aamiaista lähdettiin metsästämään. Paikka luonnollisesti oli kiinni. Onneksi ovet olivat kiinni, sillä seuraavasta kadun kulmasta saimme aamupalaksi sellaiset nuudelikeitot, joita voisi syödä useamminkin. Tilaaminen vain on hieman ongelmallista näissä kansan paikoissa, sillä emme thaita osaa edes auttavasti. Seuraavaksi siirryimmekin Koh Lantalle bussi-lauttayhdistelmällä.

Lautalla kerkesi ottamaan koiran unia.

29.3.-2.4.2016 Koh Lanta

Koh Lanta osoittautuikin varsin mukavaksi paikaksi ja viihdyimme harvinaisen pitkään, vaikka emme mitään erityistä tehneet. Mopoiltavaa kuitenkin riitti ja rannat olivat rauhallisia. Mainitsemisen arvoisina ravintoloina Greek Taverna (löytyy netistä) ja Mama Resto (pieni, Patty’s Secret Gardenia vastapäätä). Koska emme oikein mitään ihmeellistä touhunneet ja kukaan ei jaksa auringonotosta lukea, siirtykäämme seuraavaan kohteeseen.

Laitetaan kuitenkin ensin pakollinen blogiruokakuva ja pari muuta.

Koh Lantalla oli sopivasti mutkaista ja mäkistä mopoiluun.

Halukkaita kuljettajia olisi ollut useita.

Satuimme mopolla Koh Lantan kaatopaikalle. Myöhemmin olisi ollut kuvattavaa, mutta linnut estivät kameran käytön.

3.-4.4.2016 Trang

Päätimme jatkaa reittiä mantereelle, koska alkuun suunnittelemani Lanta-Lipe-Langkawi olisi ollut aika hintava lauttamatkoista johtuen. Trang olisi erittäin miellyttävä kaupunki ja tarjosi vallan hyvin tekemistä parin yön pysähdykselle. Markkinat ovat Trangissa se-juttu ja niitä tuntuikin putkahtavan vähän väliä johonkin kadun pätkälle. Toisena päivänä kävimme pienen viidakkoreippailun Peninsular Botanic Gardens’issa. Puistoon pääsi ilmaiseksi ja fasiliteetit olivat kunnossa. Eläimiä ei juuri näkynyt, paria liskoa ja perhosia lukuunottamatta. Myöskään muita ihmisiä ei juuri näkynyt, puiston työntekijät lukuunottamatta.

Trangissa on aina markkinamiesten työpäivä.

Viidakossa oli hiki herkässä.

5.4.2016 Trang – Langkawi

Trangissa vastaanoton nainen oli reilulla päällä, kun sanoimme menevämme Langkawille. Oman majoituspaikan retkiä ei edes myyty, vaan neuvottiin että pääsemme helposti ja edullisesti julkisilla. Aikataulut tällä matkalla osuivat paremmin kuin kellään ikinä missään. Söimme aamupalat ja respan nainen soitti meille lava-auton, joka vei bussi-asemalle. Ostimme liput ja kolme minuutin kuluttua minivan karauttikin jo liikkeelle kohti Satunia. Päästyämme Satuniin kuljettaja kyseli minne olimme matkalla ja pudotti meidät tien laitaan, jossa lava-auto oli lähtökuopissaan kohti satamaa. Lähtöön neljä minuuttia, joten aivan sopivasti vesipullon ostoon. Satamassa lauttalippujen osto ja aikaa lähtöön 40 minuuttia, joten lounas naamariin buffetista ja passin leimauksen kautta lauttaan. Näin helposti olimmekin jo iltapäivästä Langkawilla. Heti huomiomme kiinnittyi turistimäärään, joka oli murto-osa viime vierailustamme, joka oli sopivasti kiinalaisen uuden vuoden aikaan.

Jäätelö on mm. maistunut allekirjoittaneelle hyvin. Siitä kuitenkin ehkä lisää myöhemmin.