Tandoorikana ja rauhattomat sielut

17.3.2016 Johor Bahru – Melaka

Melakan bussiasemalla oli hotelliaan kaupittelemassa vanha mies, jonka kanssa pääsimme sopimukseen kuljetuksesta sekä mahdollisesta yösijasta. Olemme nykyisin niin kyllästyneitä kämpän etsintään, että päätimme jäädä miehen hotelliin pariksi yöksi. Hän myös kierrätti meitä läpi pienen ja idyllisen chinatownin sekä kertoi parhaat ruokapaikat. Koska kulman takana oli kuulemma hyvä intialainen ravintola, päätimme sen oitis testata. Ravintola oli myös laajennettu kadun puolelle ja pihassa lämpesi neljä tandooriuunia, sillä asiakkaita oli varsin kunnioitettava määrä. Pienen odottelun jälkeen löytyikin vapaa pöytä. Teimme tilauksen ja ruoka oli jotain mitä en ole ennen tavannut. Paikan tandoorikana tulee olemaan luultavasti pitkään aikaan paras intialainen ruoka, jonka tulen syömään. Jos muistan Gili Trawanganin tonnikalasta, muistan Melakan tandoorikanasta. Pak Putra oli paikka siis nimeltään ja älköön kukaan Melakaan matkustava ohittako tätä paikkaa.

Butter ja tandoori chicken @Pak Putra

18.3.2016 Melaka

Pyöriminen Melakassa osoittautui kovin hikiseksi hommaksi, sillä lämmintä oli tosiaankin riittävästi. Ostoskeskuksessa ilma oli jotakuinkin siedettävä. Kävimme myös paluumatkalla, harvinaista kyllä, eräässä maksullisessa kohteessa. Satuimme paikalle hyvään aikaan, sillä oli lasten lomaviikko ja jono näytti olevan jo pitkä, kun lähdimme kotimatkalle Frozen-polkupyörän kyydillä. Illastamassa kävimme taas Pak Putrassa, koska niin vain oli tehtävä.

Maksullisessa kohteessa unilla

19.3.2016 Melaka – Mersing

Lähdimme jo hyvissä ajoin bussiasemalle ja vastaanoton nainen antoi ohjeet kuinka pääsisimme paikallisbussilla perille. Hetken harhailtuamme tien laitaan pysäytti mies, joka oli kuullut hetkeä aiemmin meidän kyselevän reittiä asemalle. Hänen kyydissään pääsimme lopulta asemalle ilmaiseksi, koska busseja kulki harvakseltaan ja hän halusi pulassa olevia matkalaisia auttaa. Päästyämme asemalle olimme uudessa pulassa, sillä päiväbussit olivat täysiä ja vain iltabussiin oli vapaata. Asemalla oli onneksi matkatavarasäilytys ja lyhyen matkan päässä ostoskeskus, joten saimme päivämme joten kuten kulumaan syöpöttelemällä. Tarttuipa mukaan myös pari vaatteenpartta kotiin viemiseksi, vaikka olemme aika hyvin välttyneet ostamasta turhaa kannettavaa rinkan pohjalle.
20.9.2016 Mersing – Gemuk – Tioman

Olimme yömyöhään Mersingissä ja metsästimme kahden muuan matkalaisen kanssa yösijan. He kertoivat lautan Tiomanille lähtevän jo klo.6.30. Ilman heidän apuaan olisimme nukkuneet onnemme ohi aamulautasta. Kello siis soimaan 5.30 ja kellon soidessa herätyksen sammutus ja herääminen uudestaan klo.6.30. Pystyimme siis näppärästi neuvoista huolimatta missaamaan aamulautan. Satamassa jouduimme pitämään pienen tuumaustauon, sillä vaihtoehtoina olivat:
– Kallis speedboat klo.9.00
– Odotella iltalauttaa klo.17.00
– Ottaa taksi Gemuk’iin ja sieltä lautta lähtisi klo.12.00
Koska kello oli tosiaan hieman yli seitsemän aamulla ja yleensä on joku ihme tarve pihistellä parin euron tähden, päätimme ottaa taksin Gemuk’iin ja napata lautta sieltä. Tällä tavoin kärsimme vain taksimatkan hinnan nahoissamme. Iltapäivällä olimmekin jo Tiomanilla ja otimme totutusti ensimmäisen asumuksen mikä eteen sattui.

Aamiaiskeitto Gemuk'issa

Aamiaiskeitto Gemuk’issa

21.-23.3.2016 ABC beach, Tioman

Nordin chalets olikin koko ABC-rannalla viettämämme ajan asumuksenamme. Kuitenkin melkein kaikki ruokapaikat olivat kiinni, koska season oli vasta aluillaan, eikä turisteja ruuhkaksi asti ollut. Rantaa tulikin siis käveltyä useamman kerran edestakaisin etsiessämme auki olevaa ravintolaa. Yhtenä päivänä kävin myös pyöräilemässä Tekek’issä. Hieman pyörän kantamista rappusissa se vaati, eikä Tekek ainakaan ensinäkemältä vaikuttanut sen virkeämmältä kuin tämä viereinenkään ranta. Kävin myös ostoksilla taxfree-myymälässä, koska saari sattuu verovapaa olemaan. Tiger-olut maksoi 3 ringgittiä.

Uimareissulla

Riippukeinussa köllöttelyä

Yllä aika pitkälti tekemiset Tiomanilla. Tätä keinua ei kuitenkaan sopinut ohittaa ilman vauhteja.

24.3.2016 Tioman – KL

Emme missannut lauttaa enää toistamiseen, vaan olimme jo ennen kuutta laiturin nokassa odottelemassa sen tuloa. Mersingistä otimme bussin Kuala Lumpuria, johon saavuimme viideltä iltapäivällä. Päätimme jättää matkustamisen siltä erää ja katsovamme lennot eteenpäin kohti Thaimaata. Edullisia lentoja oli ensi kertaa sunnuntaille, joten silloin matkamme jatkuu Krabille ja siitä Koh Lanta ja Koh Lipe. Ainakin nyt näillä suunnitelmilla, mutta niillä on ollut tapana muuttua.